غرب بعد از رنسانس یعنی غرب چهارصد سال اخیر.
1) رویکرد دنیوی و این جهانی دارد و در جهت تسلط انسان بر عالم طبیعت گام برمی دارد.
2) آدمیان متوجه اهداف دنیوی هستند و برای رسیدن به اهداف دنیوی خود از علوم تجربی استفاده می کنند.
3) علوم تجربی و فناوری حاصل از آن قدرت پیش بینی و پیشگیری از حوادث طبیعی مانند بیماری و زلزله و ... را به انسان می دهد. (گسترش عقلانیت ابزاری)
4) کنش هایی که اهداف دنیوی را به وسیله علوم تجربی دنبال می کنند رواج می یابد و عرصه برکنش های عاطفی و اخلاقی تنگ می شود و انسان به تدریج اسیر نظام پیچیده ای که خود ساخته است شده و این نظام مثل قفس آهنین همه ابعاد وجود انسان را احاطه می کند. (از دست رفتن اراده و آزادی(
5) عناصر معنوی و مقدس طرد می شوند و جهان را صرفا مواد و موجودات خامی می داند که همه در اختیار و کنترل انسان هستند و توسط او به کارگرفته، دگرگون شده و به مصرف می رسند.
6) فقط علومی را که با روش های تجربی به دست می آیند را علم می داند و علومی را که از روش های عقلانی و وحیانی (فرا تجربی) استفاده می کنند را علم نمی شناسد. (زوال عقلانیت ذاتی)
1) امکان ارزیابی ارزش ها و آرمان های بشری که پدیده هایی فرا تجربی هستند از دست می رود .
2) داوری درباره عقاید و ارزش ها به تمایلات افراد وگروه های متفرق سپرده می شوند.
فرصت ها و محدودیت های جهان متجّدد:
جهان متجّدد:
غرب بعد از رنسانس یعنی غرب چهارصد سال اخیر.
ویژگی های جهان اجتماعی متجدد از نظر ماکس وِبِر جامعه شناس آلمانی:
1) رویکرد دنیوی و این جهانی دارد و در جهت تسلط انسان بر عالم طبیعت گام برمی دارد.
2) آدمیان متوجه اهداف دنیوی هستند و برای رسیدن به اهداف دنیوی خود از علوم تجربی استفاده می کنند.
3) علوم تجربی و فناوری حاصل از آن قدرت پیش بینی و پیشگیری از حوادث طبیعی مانند بیماری و زلزله و ... را به انسان می دهد. (گسترش عقلانیت ابزاری)
4) کنش هایی که اهداف دنیوی را به وسیله علوم تجربی دنبال می کنند رواج می یابد و عرصه برکنش های عاطفی و اخلاقی تنگ می شود و انسان به تدریج اسیر نظام پیچیده ای که خود ساخته است شده و این نظام مثل قفس آهنین همه ابعاد وجود انسان را احاطه می کند. (از دست رفتن اراده و آزادی(
5) عناصر معنوی و مقدس طرد می شوند و جهان را صرفا مواد و موجودات خامی می داند که همه در اختیار و کنترل انسان هستند و توسط او به کارگرفته، دگرگون شده و به مصرف می رسند.
6) فقط علومی را که با روش های تجربی به دست می آیند را علم می داند و علومی را که از روش های عقلانی و وحیانی (فرا تجربی) استفاده می کنند را علم نمی شناسد. (زوال عقلانیت ذاتی)
پیامد افول علوم فرا تجربی در جهان متجدد:
1) امکان ارزیابی ارزش ها و آرمان های بشری که پدیده هایی فرا تجربی هستند از دست می رود .
2) داوری درباره عقاید و ارزش ها به تمایلات افراد وگروه های متفرق سپرده می شوند.